onsdag 15 september 2010

Min nya, första, snygga och otroligt awesome blogg!

Hej min nya blogg! Och framförallt Katarina, min svensklärare som gett mig uppgiften att skapa en vardagsblogg som ni kan följa mitt liv genom. 

 Jag började nyligen i klass N0e på gymnasieskolan Östra Real och trivs über bra. Människorna passar mig som handen i handsken och jag kan garantera att vi kommer spendera tre underbara år tillsammans! 

Jag har själv aldrig bloggat och därför ser jag fram emot att skriva i den här bloggen mer än någonsin. Däremot är jag inte helt obekant med bloggar som vuxit mycket under de senaste åren. Själv läser jag inga bloggar men bättre sent än aldrig!

På svensklektionerna har vi precis börjat läsa boken Den ovillige fundamentalisten. Varje vecka får vi en fråga som vi ska svara på i bloggen och denna veckans fråga lyder: Vad är dina tankar kring boken? 

Jag har endast läst 40 sidor av boken och har därför lite svårt att få en tillräcklig uppfattning av boken för några djupa analyser. Men en sak har jag upptäckt.. detta är inte en bok man kan "slapp läsa" i sängen halv fokuserad och samtidigt kolla på Tyra Banks show. Med denna bok måste man stanna upp emellanåt för att tänka på vad författaren ger mig som läsare för möjligheter att skapa mig egna bilder av hur miljöer och personer beskrivs. Mohsin Hamid som har skrivit boken är otroligt duktig på att beskriva miljöer och personer på en precis lagom nivå för att tankarna ska vandra iväg och fantasin ska börja flöda. Jag tror att nästan alla som har läst boken har olika bilder av hur allt som beskrivs i boken ser ut. Jag tror att visa däremot har det svårare att föreställa sig hur miljöerna igentligen ser ut. En person som har varit i en sådan miljö som beskrivs i boken enklare att föreställa sig och kunna sätta sig in i den miljön. Har man besökt ett arabiskt land vet hur stämningen är, hur det luktar och hur människor beter sig och har då när man får det beskrivet för sig enklare att förstå vad författaren vill skapa för stämning. Som ett exempel ska jag citera ur boken för att ni enklare ska förstå vad jag menar. 

"Det är märkligt att en kopp te kan vara så uppfriskande fast det är så varmt som det är idag - en riktig gåta.. men så är det bara"

Jag var i Marocko för två år sedan och jag kan precis komma ihåg stämningen som låg i luften en varm tidig eftermiddag. Jag drack själv inte te där men på bara en mening får Mohsin Hamid mig att börja fantisera om när mina läppar nuddar det varma vattnet. Med en sådan enkel mening får han mig att måla upp en hel bild även om författaren inte beskriver allt som rör sig runt om kring och det är just det som kan vara en fördel om man själv har upplevt det som beskrivs.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar